Svar: Vil ikke køre i bil

10. december 2009

Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Transport og ferie.

Kære Lotte

Bilens rumlende bevægelser og motorens lyd virker beroligende på mange børn - men desværre ikke på alle og du er ikke den eneste som oplever det kan være svært at køre med et barn i autostol ...

Det er naturligvis vigtigt at stolen passer til barnet, du skal sikre dig at selerne ikke strammer unødigt meget og presser ham for meget ned i stolen, måske skal selerne flyttes lidt og har han krans om hovedet skal den måske ud.

Du skal også være sikker på at han ikke har det for varmt. Hvis han er pakket med bluse, trøje, bukser og flyverdragt, når I kører, så er det måske for varmt for ham og han bliver frustreret over det tætte og varme tøj han har på ... En cuddle puttepose var måske noget for jer :)

Så er det også meget vigtigt at I kører på et tidspunkt, hvor det passer med at han skal sove. Han skal være mæt, fyldt rigtig godt ...

Annonce

... op med mad, være skiftet og være parat til en lille lur, som han så kan tage i bilen. Hvis han er vågen og parat til leg, så vil han naturligvis ikke sidde der, for så vil han jo hellere lege og underholdes.

Det kan være en fordel at putte ham i autostolen indendøre og så bære ham ud i bilen, hvis du har mulighed for det. Nogle gange hjælper det at gøre tingene i denne rækkefølge i stedet for først at sætte ham i autostolen, når I når ud til bilen - det kan være vigtigt at skramle og rykke så lidt rundt som muligt.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Man kan også købe en spejlbamse, som kan sættes op på ryglænet der hvor barnet sidder, så barnet kigger på bamsen, og så kan den der køre bilen se barnet i det spejl bamsen holder når føreren kigger i bakspejlet ... det var måske også en idé ...

Jeg håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke og rigtig glædelig jul!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om transport og ferie:

28. januar 2024 | Transport og ferie | 10 mdr.

Pylret baby 10 måneder

Kære Helen Tak for dine rigtig gode tidligere svar på vores spørgsmål! Her...

15. januar 2024 | Transport og ferie | 4 år, 1 mdr.

Ferie med børn

Kære Helen Vi er min mand, jeg, vores datter på 4 og dreng på 7 måneder på...

Annonce

Viden om børn:

Rotavirus

Rotavirus er den hyppigste årsag til diarré og opkastninger hos spædbørn. De fleste børn smittes mens de er mellem 6-24 måneder. De får kraftige opkastninger, vandig diarré og måske feber og barnet er i risiko for at få væskemangel. Symptomerne kan vare op til 7 dage.

Tegn på væskemangel er tørst, irritation, uro, sløvhed, indsunkne øjne, tør mund og tunge, tør hud og sparsom vandladning. Hvis du ikke kan få dit barn til at drikke og du oplever et eller flere af ovenstående tegn...

Læs mere i Babylex

Suttebehov

Alle nyfødte fødes med en sutterefleks, der både giver dem tryghed og mad og dermed er en livsnødvendig refleks.

Et meget fortidlig født barn kan godt mangle sutterefleks, men det vil ofte være en af de første reflekser man ser hos barnet.

Nogle børn har et stort suttebehov og her kan sundhedsplejersken anbafale at man giver barnet en sut. Andre børn bruger deres sutterefleks ved brystet og foretrækker dette fremfor en "narresut". I princippet skal det lille barn...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for dit svar angående min datter, som græd sig selv i søvn. For første gang i lang tid havde jeg en rigtig god fornemmelse i kroppen efter at have læst dit svar. Jeg kunne mærke, at du fik sat mange af de rigtige ord på situationen.

Tak fra Sanne, mor til pige på knap 4 måneder.